LARGE CHIPS PLEASE MATE!

På Holloway Road i Nordlondon ligger den skjult perle Chip Inn Fish Bar, der henover sæsonen ikke kun er blevet anerkendt for sin panerede fisk på størrelse med en hajfinne, men også deres andel i sammenholdet omkring Arsenal. Arsenal Denmark har mødt ejerne af Chip Inn Fish Bar til en snak om, hvordan de som en lokal forretning indgår i fællesskabet med Arsenal. 

Chip Inn Fish Bar smed for første gang deres berømte Fish & Chips over disken i 1962, og I dag er fiskebaren ejet af Murat Gokmen sammen med hans ven Ferit. De købte restauranten for to år siden, da den var ved at bukke under for pandemien. Der ikke meget ved restaurantens brand, der har ændret sig siden de to venners overtagelse.

“Det er stadig den samme indretning, de samme møbler og faciliteter, som står her i dag”, siger Davut Ertürk, manager af Chip Inn Fish Bar. Han har arbejdet i restauranten i 22 år, hvor det har været standard kutyme at få besøg af folk fra Arsenals stab.

 class=
De stolte ejere Davut (tv.) og Mamut (th.). Foto: Albert Meldgaard Blum


“Mange af Arsenals tidligere managere har været forbi og spise gennem årene. Det samme gælder andre højtstående personligheder i klubben. Der har sågar også været spillere i ny næ men ikke mange”, siger Davut, der til gengæld påpeger, at de sommetider får online bestillinger fra klubbens spillere. Dette er især kommet til udtryk efter selve Arsenal bankede på døren.

Med Seaman ombord

Chip Inn Fish Bar blev for alvor blåstemplet, da den blev en del af “Arsenal Supporting Supporters”. Det var den fjerde installation af et samarbejde mellem Arsenal og lokale virksomheder og institutioner. Samarbejdet er et initiativ skabt af klubben for at fremme lokale virksomheder i og omkring Emirates Stadium. Initiativet er blevet udviklet i forbindelse med kampdage. Virksomhederne i lokalområdet har taget rigtig godt imod samarbejdet, der blandt andet også blev skabt som en hyldest til, at fansene kunne vende tilbage til stadion efter pandemiens nedgang. Arsenal har tidligere benyttet sig af, at dokumentere samarbejdet i en kommerciel sammenhæng. Det kom til udtryk i en kort reklamefilm med Rob Holding og pubben, The Tollington. 

I starten af 2022 var det Chip Inn Fish Bars tur til at medvirke i en reklamefilm med Arsenal. Denne gang var det med fokus klubbens nuværende og tidligere målmænd. Her medvirkede  Aaron Ramsdale sammen med tidligere Arsenal-legende og Premier League vinder, David Seaman. Reklamefilmen var opbygget med skarp reference til en situation tidligere på sæsonen, hvor Aaron Ramsdale reagerede på en sang mod ham fra Leicesters fans. Reaktionen fra Aaron Ramsdale blev kombineret i en sjov film, hvor han bestiller en omgang “chips” i blandt restaurantens andre gæster og David Seaman. 

“Det tog mere eller mindre en hel dag at filme den 30 sekunder lange reklamefilm, og vi måtte have lukket den dag for at medvirke,” fortæller Davut, der synes, at det var spændende at være med til at lave reklamefilmen med Aaron Ramsdale og David Seaman. 

Luk ned, løb på stadion, åben igen

Efter Chip Inn Fish Bars medvirken i den efterhånden famøse kampagne, har de for alvor fået travlt med at slynge menuer over disken. Især når det virkelig gælder på Emirates Stadium.
“Når det er kampdag, har vi nærmest ingen pauser fra når vi åbner. Vi oplever 100 meter lange køer, og vi lukker senere end vi plejer”, fortæller Davut med et smil på læben.
Det skyldes, at restauranten tidligere har mødt protester fra fans, fordi de har haft lukket, imens der har været kamp.

 class=
Granit Xhaka på besøg i biksen. Foto: Chip Inn Fish Bar

“Vi plejede at lukke biksen for at tage på stadion og se kampene. Men siden vores medvirken i reklamefilmen er vi begyndt at modtage protester fra fans, der gerne vil have serveret en menu efter kampene. Derfor er vi blevet nødt til at løbe tilbage og åbne biksen igen efter slutfløjt”, siger Davut.
Mange fans kommer også blot forbi på kampdagene for at hylde restauranten, hvor de her imiterer Aaron Ramsdale citat: “Your Chips, ahhh!” fra reklamefilmen:


“Det er enormt sjovt, og vi har allerede sagt ja til endnu en reklamefilm i samarbejde med Arsenal i forbindelse med den kommende dokumentar serie for Amazon Prime,” forklarer Davut.

Indkøbskurv