Arsenal bidrager til kompleks industri, hvor mange fans mister penge i en lind strøm.
Det startede med en russisk oligark, der valgte at købe en fodboldklub i London tilbage i 2003. Så var det oliesheiker, som ville spille Football Manager imod hinanden i virkeligheden. Nu er det krypto firmaer, som vil lege med. Det er tid til at erkende, at fodbold er blevet en større forretning uden for banen end på græstæppet, desværre.
Sidste år kom det frem, at Arsenal havde indgået en aftale med firmaet Socios, som også står bag kryptovalutaen ´Chiliz´. En aftale, som skal gøre det muligt for fans, at få mere indflydelse på, hvad der sker i klubben. Det skal ske gennem forskellige meningsmålinger, man kun kan få adgang til, hvis man ejer det, som Socios kalder ’Fan tokens’.
Efter at ’Bitcoin’ har fået et kæmpe boom i markedet, er det klart, at andre vil gøre det efter, nogle har gjort det bedre end andre. Det er set før, fx var København fyldt med donut butikker, som heldigvis døde hurtigt. Eller en tendens, der forekommer pt, som er online coaching af realitydeltagere, det er trends hvor alle vil have en bid af kagen.
Men et af de firmaer, som har set et hul i markedet, er Socios. Tal viser, at Socios har solgt for flere hundrede millioner af kroner, siden de kom frem med ’Fan tokens’. Det har de gjort ved at lave samarbejder med en række store klubber som FC Barcelona, Juventus og Paris Saint-Germain, for at nævne et par stykker.
Siden Socios indgik samarbejde med Arsenal, er det svært at se de helt store ændringer, der blev reklameret med, da det blev annonceret. Den nok mest omfattende ændring er, hvilken sang der bliver spillet, når holdet vinder på hjemmebane. I de gode gamle dage var det Sweet Caroline med Niel Diamond. I dag er det Move On UP med Curtis Mayfield, som blev valgt af Kieran Tierney i en sjov lille Twitter-video, der ligger på Socios egen Twitter.
Se videoen her: https://twitter.com/socios/status/1427274825769394184
Siden den beslutning blev taget, har det stået lidt stille med de meningsmålinger, der blev lovet. Et af de seneste eksempler er, at ’Fan token’-ejere kunne få lov til at stemme på, hvilket mål mod Tottenham de synes, var bedst. Det er ret langt væk fra det, de første ’Fan token’-ejere troede, de skulle bruge dem til. Det er som at betale for at stemme på en glorificeret Twitter-poll.
Drøm i fatamorgana
Drømmen med ’Fan engagement’ var, at fans af klubber kunne have noget at sige i forhold til nye spillerindkøb, holdopstillinger og generelt vigtige beslutninger, som tages i og omkring klubben. Det lyder også næsten for godt til at være sandt. Der er nok en grund til, at der findes sportsdirektører, talentspejdere og cheftrænere. Men hvis det er det, man bliver lovet, kan jeg godt forstå, at man som investor i ’Fan tokens’ bliver en smule skuffet.
Men Socios har en lille gråzone, fordi for at købe ’Fan tokens’ skal man købe den med deres egen kryptovaluta, Chiliz. Dette er med til at udgøre en dobbelt risiko for de fans, som gerne vil købe Fan tokens. Ikke nok med, at man skal holde øje med sin klubs tokens værdi, skal man samtidig holde øje med ‘Chiliz’ kryptoen, som begge er styrtdykket siden udgivelsen af kryptoen.
Ved at begive sig ud på krypto-markedet, begiver man sig også ud i en ubeskyttet pengehandel. Men både Socios, Arsenal og de mange andre involverede parter får det til at lyde både nemt og sjovt at være en del af. Men sandheden er, at det er en meget skrøbelig ting at være en del af.
Kryptoindustrien er i forvejen en jungle, og selv om jeg har gravet og gravet i kun dette emne, har jeg stadig svært ved at forstå meningen og selve fænomenet. Det er svært at se logikken i det, i hvert fald med fanbriller på. Dog kan jeg godt se det økonomiske perspektiv fra Arsenals side. Men det er ikke fair over for de fans, som allerede køber spillertrøjer, kampbilletter og øl på The Emirates, at de skal kaste endnu flere penge ind i noget, som er så komplekst.