Arsenal trækker på en lang og flot historie, hvor mere end 1000 forskellige fodboldspillere har haft det tilfældes at bære kanonen på brystet. Her bringer vi det korte historiske overblik omkring Arsenals famøse logo, og hvordan det har udviklet sig igennem årene.
1888-1922
Da Arsenal blev grundlagt en gruppe af arbejdere på en våbenfabrik var det nærliggende at bære en kanon på brystet. Der skulle dog gå to før Arsenal for første gang begyndte at bruge et logo. Logoet var inspireret af det våbenskjold, som blev benyttet i London-distriktet for Woolwich, hvor våbenfabrikken holdte til. Tre kanoner med løveornamenter var der på det første logo.
1922 – 1925
Efter at have ændret navn i 1913 til bare ’Arsenal’ tog det klubben ni år at komme på et nyt logo. Væk var de mange ornamenter og detaljer ved det første logo, og således var der kun en enkelt kanon på det nye logo. Kanonen, der retter sig mod højre, står nu på store hjul og er indsat i en oval. På venstre side står Arsenals kaldenavn ”The Gunners”, som blev skabt på baggrund af forbindelsen til våbenfabrikken Royal Arsenal Factory, hvor klubben dannede sine rødder.
1925-1930
Ikke de store ændringer ved dette logo, som hovedsageligt er en spejlvending af det forrige logo. Samtidig er logoet mere fladt frem for den mere detaljerede fremstilling af kanonen på det tidligere logo.
1930-1936
Der kom for første gang farver på et Arsenal-logo i 1930, ligesom Arsenals initialer pryder dette logo. Kanonen var stadig til stede og vendte stadig mod venstre.
1936-1949
Et af de mest famøse logoer i Arsenals historie. Arsenals daværende manager Herbert Chapman foreslog i samarbejde med Highbury-arkitekten Claude Waterlow et nyt logo, inspireret af Art Deco-designstilen, der dengang var førende inden for bygning og design. Forslaget blev ført igennem og i stedet for en kanon fik Arsenal et hexagon monogram, hvor et stort A og C skulle forme klubidentiteten sammen med en afbildning af en fodbold i midten. Logoet skulle især pryde Arsenal igennem sin Highbury-æra, hvor dette logo blandt kan ses foran Arsenals East Stand og indgraveret i marmor i hovedindgangen på Arsenals gamle stadion. Herbert Chapman nåede aldrig selv at se det færdige resultat af Art Deco-renoveringen af Highbury, da Arsenals legendariske træner døde to år forinden i 1934.
1949 – 1994
Kanonen var igen tilbage på Arsenal-trøjerne i 1949 og denne gang med flere detaljer end nogensinde. Udover den røde farve fremgik navnet ’Arsenal’ for første gang i logoet. Til at skrive navnet benyttes en gotisk skrifttype, der senest har dannet inspiration til Arsenals nuværende trøje og spillertryk.
Under en horisontal rød linje under kanonen finder man en række latinske udtryk. Det første er ’Deus Per Omnia’ som sammen med det røde våbenskjold er med til at repræsentere Islington-området i Nordlondon, som Arsenal befinder sig i. Det sidste latinske slogan, der befinder sig under Islington-våbenskjoldet er ’Victoria Concordia Crescit’, som oversat betyder ’Sejr igennem harmoni’. Sloganet blev første gang brugt af Arsenals daværende kampprogramsredaktør Harry Homer i 1948 og har siden hængt ved som et Arsenal slogan. Denne version af Arsenal-logoet er indtil videre det logo, som er blevet benyttet af klubben i længst tid, nemlig i 44 år.
1994-1996
I en stor opdatering kom der i det nye Arsenal logo flere farver, mens kaldenavnet ”The Gunners” fik lov til at pryde toppen af logoet. Hele molevitten blev omkranset af mørkeblåt skjold.
1996-2001
En mindre opdatering af logoet skete bare to år senere, da den tynde ramme i midten af logoet blev fjernet, mens en tykkere gylden ramme omkransede det mørkeblå skjold.
2001-2002
I den dobbeltvindende 2001-2002 blev 1949-logoet reintroduceret i en version, der indeholdte flere farver. Linjerne og bogstaverne var nu farvede guld og alle elementer blev forstørret. Samtidig fik sloganet ‘Victoria Concordia Crescit’ en moderne overhaling ved at skifte til en tydeligere skrifttype.
2002 – ……
Arsenal kunne ikke få patent på sit logo og var nødsaget til at give det en stor makeover for netop at kunne få patent. Logoet blev meget mere minimalistisk og klart i sit udtryk. Således bibeholdte klubben kanonen i logoet, men nu vendte klubben igen mod højre, hvilket ikke var set siden 1925. Ovenover kanonen fremgår ordet ’Arsenal’ Udover det røde indre prydes logoet af en række flankerede farver i form af hvid og mørkeblå, mens en gylden ramme er med til at omkranse hele logoet.
2011-2012
Som led i Arsenals 125-års jubilæum valgte klubben at lave en særudgave af sit logo. Det nuværende logo blev suppleret af femten egetræsblade, der skulle symbolisere de femten arbejdere, som startede klubben, mens femten laurbærblade skulle symbolisere de mønter, som grundlæggerne lagde til side for at skrabe penge sammen til deres første fodbold.